Als dat veiliger is, moet de Google-auto de snelheidslimiet aan zijn laars kunnen lappen, vinden de ontwikkelaars.
Google wil graag bewijzen dat de computer van zijn zelfsturende auto een betere rijder is dan een mens van vlees en bloed. Computers worden nooit moe, en kunnen in complexe situaties berekenen wat veilig is om te doen, is de gedachte. Daarom rijdt de Google-auto wel eens door oranje. Ook was al bekend dat de computer zich niet exact aan de maximumsnelheid zal houden.
‘Langzaam rijden kan gevaarlijk zijn’
De hoofdingenieur van het project, Dmitri Dolgov, heeft nu bekend gemaakt wat de bandbreedte van de Google-auto precies is: hij is geprogrammeerd om – als dat moet – maximaal 16 kilometer per uur boven de toegestane snelheid te gaan zitten. Dolgov legde uit dat het juist gevaarlijk kan zijn om langzamer te gaan rijden als andere voertuigen in de nabijheid van de auto harder rijden dan toegestaan.
De Google-auto wordt momenteel uitgebreid getest op de weg, bijvoorbeeld in het Californische stadje Mountain View. Google wil zelf auto’s gaan bouwen, maar wanneer die op de markt komen maakt het bedrijf nog niet bekend. In Nederland experimenteert TNO met de bouw van zulke wagens.
Testen in Nederland mogelijk maken
De Nederlandse minister Schultz van Hagen lijkt er vanuit te gaan dat het nog wel even duurt voordat zelfsturende auto’s in Nederland op de markt komen. Maar ze wil het wel mogelijk maken dat ze ook hier op de weg worden getest. Belangenorganisatie ANWB maakt zich vooral zorgen over wat er met de informatie gebeurt die de boordcomputers verzamelen.
Reglement aanpassen
In het Verenigde Koninkrijk mogen zelfsturende auto's volgend jaar de weg al op. Het land gaat daarvoor het wegenreglement aanpassen. "We zijn niet van plan om de maximumsnelheden aan te passen, die evengoed zullen gelden voor ongechauffeerde auto's", reageert een woordvoerder van het Britse ministerie van Vervoer droogjes op de onthulling van Google-technicus Dolgov.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl